W grupie siła

Pieczemy babeczki

Moi uczniowie uwielbiają działania w kuchni. Wielokrotnie piekliśmy chleb, ciastka i babeczki. Zawsze jednak dzieci korzystały z mojego wsparcia. Tym razem byłam tylko obserwatorem. Podzieliłam ich na 4 grupy - każda otrzymała dokładną instrukcję, składniki i potrzebne narzędzia. Pracowali samodzielnie, bez mojej pomocy, bez podpowiedzi. Współpraca, czytanie instrukcji ze zrozumieniem, warzenie, mierzenie - tyle działań podczas pieczenia. 

Jaki efekt? Współpracowali, dzielili się składnikami, narzędziami, rozdzielali między sobą obowiązki, ale też kłócili się i nie potrafili dojść do porozumienia. Każda grupa zakończyła swoje działania z sukcesem. Po zajęciach omawialiśmy wspólnie co się udało, a nad czym należy jeszcze popracować. Nagrodą za zajęcia były czekoladowe babeczki.

Parking strzeżony

To zabawa, która uczy słuchania drugiej osoby i współpracy. Dzieci zostały podzielone na dwie grupy. Każda grupa miała takie samo zadanie - ustalenie kolejności, w jakiej zaparkowane są samochody na parkingu. ustalenie jaka jest marka samochodu i kolor, oraz zawód i wiek kierowcy. Każde dziecko otrzymało po 3 informacje - mogły się nimi dzielić z pozostałymi członkami grupy, ale nie mogły informacji pokazywać, wykładać na dywan.
Początkowo dzieci nie radziły sobie z zadaniem. Każdy uważał, że jego informacja jest najważniejsza. Dzieci nie słuchały co ma do powiedzenia inny członek grupy. Krzyczały, zaglądały sobie do kartek. Z czasem jednak zrozumiały, że bez informacji każdego z nich nie wykonają tego zadania. Myślę, że jeszcze wrócimy do tej zabawy.

Praca plastyczna

Tym razem dzieci pracowały w 4 grupach. Zadaniem było wspólne wykonanie pracy plastycznej - współpraca, projekt, rozdzielenie obowiązków, wspólne wykonanie.

Oto efekty współpracy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz